Kitty Eklund – Fungerande Strategier

Undvik stress

Min vardag kan vara hektisk och fylld av stress och ångest. Det är något som är extremt påfrestande och tar mycket energi som jag egentligen inte har. För att klara min vardag försöker jag att sätta upp gränser för mig själv och planera i den mån jag kan. Om något inte går som jag tänkt så är det väldigt lätt att jag mår dåligt och blir stressad. Men alla mina ”måsten” som ligger över mig försöker jag att beta av så fort jag kan för att det inte ska ligga och stressa mig i bakhuvudet hela tiden. Bättre att få det gjort och ur världen än att jag ska gå och må dåligt över det. Självklart så lyckas jag inte alltid med detta och har som stressar mig, men jag försöker att få bort de måstena som jag har att göra så att listan minskar och därmed stressar mig mindre. Jag försöker vara väldigt öppen för människorna i min omgivning att jag behöver avlastas och att jag inte vill att de lägger för mycket måsten på mig. Sen krävs det ju såklart att de människor som man har i sin omgivning förstår att man är utmattad och behöver avlastas.

Om att ta sig upp på morgonen

Jag har ofta väldigt svårt för att gå upp på morgonen när jag ska till skolan eller till mitt jobb. Vissa dagar går det bara inte för att det tar emot för mycket. Men merparten av dagarna så lyckas jag att ta mig upp. Jag vet att när jag väl kommer iväg så kommer det att kännas bättre och därför kämpar jag mig upp. Kvällen innan förbereder jag så mycket jag kan och äter på väg till skolan eller jobbet för att det ska gå så fort som möjligt på morgonen så att jag kan sova så länge som möjligt. Jag pushar även mig själv och motiverar mig själv att jag klarar det och att det blir bättre när jag väl kommit iväg.

Det ÄR ok att bryta ihop

Jag tycker att det är viktigt att tillåta sig att bryta ihop när man stöter på en motgång och känna känslan man får just då och att acceptera känslan istället för att putta bort den och inte ta itu med den. Då samlar man på sig och sen rinner bägaren över när det inte finns plats för att stoppa undan fler känslor. Det är viktigt att få känna efter och ta itu med dem känslorna som man upplever.

Tänk positivt

Jag försöker även att tänka positivt. Istället för att fokusera på just den motgången som sker i stunden så försöker jag intala mig själv att jag lyckats andra gånger och att man inte alltid kan lyckas och att det är okej. Detta är super svårt jag vet, men man måste försöka. De gångerna som jag faktiskt kan inse att problemet kommer att lösa sig eller att jag klarar det på nästa försök så mår jag betydligt bättre. En fungerande strategi är alltså, som jag nämnde tidigare, att jag försöker planera så mycket jag kan i förväg. På helgerna försöker jag ha en dag helt ledig där jag bara kan vila mig, återhämta mig och ladda mina batterier. Jag brukar också se till att göra något som får mig att må bra som att träffa nära och kära som också gör att jag laddar mina batterier.

Undvik energitjuvar och tänk på dig själv

Jag försöker undvika de saker som får mig att må dåligt och som tar energi ifrån mig men ibland så är det svårt för att jag upplever dem som måsten och så jag känner mig tvingad för att inte någon ska bli sur på mig. Men det är okej att vara egoistisk ibland och tänka på sig själv och säga nej och det är något som jag försöker bli bättre på. Att göra saker som får mig att må bra och om någon blir sur på mig för att jag har en dålig dag och hellre vill stanna hemma så är de ändå inte människor som jag vill ha i mitt liv om de inte kan ha förståelse för eller respektera mig.

Funktionsvariationer

Alla vet redan att alla människor är olika och att vi fungerar på olika sätt. Men när det kommer till att en individ har psykisk ohälsa så är det helt plötsligt inte lika accepterat att man är ”annorlunda”. När man lever med psykisk ohälsa är det väldigt upp och ner med humöret och dagsformen varierar kraftigt. Vissa dagar kan man vara högfungerande och leverera, medan andra dagar är man låg på energi och kan knappt ta sig upp ur sängen. Att få möjligheten att få ett arbete/sysselsättning där det finns utrymme för dåliga dagar, snarare än att man inte ska lyckas behålla ett arbete och isoleras ifrån arbetsmarknaden, är guld värt. Det är ett problem som kanske blir en ond cirkel som spär på sig själv och leder till att individen mår ännu sämre och har ännu svårare för att ta sig ”tillbaka”. Som jag nämnde tidigare så är alla individer olika och fungerar därmed olika.

Lyssna på individen

Om jag utgår ifrån mig själv så upplever jag att det bästa är om samhället hade lyssnat på den enskilde individen om hur den fungerar och vad den behöver för att fungera. Jag är högfungerande trots att jag mår dåligt under perioder. Ibland är det precis att jag får ihop min vardag och mina måsten, men till en kostnad av min hälsa och mående. På grund av detta så ser inte samhället mig som en person med psykisk ohälsa och när jag berättar vad jag behöver för att få det att fungera så får jag inte den hjälpen. Det viktigaste för att få ett välfungerande samhälle är att lyssna på vad individen själv säger för att det är individen själv som förstår sig bäst själv och också att man får professionell hjälp. Sen tycker jag att samhället kan vara lite för komplicerat ibland. Det är en läkare som ska ställa en ”diagnos” på dig och är den som ansvarar för om du kan bli sjukskriven eller få någon form av medicin. Men de är oftast inte experter på det psykiska utan på det fysiska som händer i kroppen enligt mig (på en vårdcentral ex.) Det blir lite bakvänt för mig då jag snarare tycker att en psykolog borde få avgöra sådana saker snarare än en läkare. Sen tycker jag att det är fel att det ska finnas så mycket olika steg och så mycket ansvar som läggs på den enskilde i processen för att få hjälp. När man inte har någon kraft, ork eller energi, hur ska man då kunna dra i allt de ansvar som läggs på en?

Enklare system & att arbeta förebyggande mot psykisk ohälsa

Systemet borde vara enklare och underlätta för den enskilde snarare än att göra det jobbigare. Sen upplever jag att om samhället kan fånga upp en i början när man mår dåligt så hade alla tjänat på det. Den enskilde hade inte behövt lida så mycket och det hade inte kostat samhället så mycket pengar i heller. Varför ska man behöva vänta så länge innan man kan få hjälp? Men istället för att man ska få den hjälpen som man verkligen behöver direkt, så får man den hjälpen när man inte kan sköta något längre utan är helt nere på botten.

Ökad förståelse

Psykisk ohälsa är inte alltid något som syns på utsidan. Ingen ser hur en person kämpar med sitt mående på insidan. Det är viktigt att man får göra sin röst hörd och framförallt så är det en lyx att bli förstådd. Att bli förstådd kan göra stor skillnad för den enskilde att den får den hjälpen som hen behöver. En ökad förståelse tror jag är nyckeln till att psykisk ohälsa ska bli mer accepterat och att individen ska få den hjälpen som hen behöver tidigare så att det inte behöver gå så långt.

 Klicka HÄR för att lära känna Kitty och ta del av hennes erfarenheter och perspektiv.